TROGLODYTE
SASHA BANDI
MATCA artspace, Calea Turzii 21, Cluj-Napoca
28.03 – 02.04.2025
Opening: 28.03 @ 20.00 (acces în curte / yard access)
PERFORMANCE: 28.03 @ 20.30
RO // După performance și vernisaj, în spațiul de expoziție va putea fi vizionat video-ul care documentează acțiunea, alături de scenografia acesteia. Vizitele se pot face doar pe bază de programare.
Un performance de Sasha Bandi este adesea o călătorie extremă, care oscilează între instinctele primare și regretul că a fi om înseamnă a trăi într-o condiție limitată și dureroasă – între angoasa de a fi propria companie și nevoia compulsivă de a găsi alinare.
Halucinând prin ritualuri ce forțează privitorul să iasă din zona de confort, Sasha pendulează obsesiv între încercarea de a domestici existența și neputința de a simți vreodată un mediu stabil. Corpul său devine terenul unui conflict între natura primară și structurile impuse de moralitate și cultură.
Utilizând referințe din cultura păgână europeană, dar și elemente specifice culturii de consum, performance-ul său explorează ritualul ca mecanism de supraviețuire, repetiția ca formă de exorcizare și convulsia ca expresie a forțelor care ne domină profunzimile. Obiectele și simbolurile scenografice devin repere ale unor momente istorice diverse, funcționând ca straturi suprapuse ale unei narațiuni despre adaptare, rezistență și supraviețuire în timp a speciei.
În TROGLODYTE, Sasha își expune corpul unui proces de transformare, în care un shapeshifter interior îi preia controlul conștiinței și comportamentului, ghidându-l ca pe un vehicul posedat într-un ritual compulsiv. Din această transă, el se abandonează unor gesturi prin care caută spiritualul, până la punctul în care esența dimensiunii sacre este concluzionată printr-un nou început.
Locul unde își așază fricile este acela în care se întoarce mereu—un refugiu paradoxal, în care atașamentul și abandonul coexistă, hrănind lașitatea. Acest spațiu devine, în cele din urmă, un simbol al sacrificiului, unde renunțarea la sine nu este doar inevitabilă, ci necesară pentru a asigura continuarea.
Abordând printr-un sine în perpetuă disoluție arhetipuri care oscilează între sacru și grotesc, între mitologie și absurd, imposibilitatea de a-și găsi altfel o traiectorie face ca distrugerea să devină singurul loc din care se poate regăsi – locul în care se eliberează de captivitatea spirituală.
BIO
Sasha Bandi (n. 1989) trăiește și lucrează în Cluj-Napoca. Practica sa este fluentă în mai multe medii, precum desenul, pictura, sculptura și instalația. Venind dintr-un background în care a studiat grafica, universul său vizual se desfășoară prin narațiuni ilustrate marcate de o perspectivă critică. Uneori scrie și, multe dintre lucrările sale au la bază acest fundal, în care inventează personaje simbolice ce evoluează de-a lungul timpului în lucrările sale. Printr-o lentilă ironică, expune lacunele societății în călătorii pline atât de suferință, cât și de amuzament.
În încercarea de a exprima teme și neliniști obscure, întunecate și reprimate, lucrările lui Sasha păstrează o abordare moralistă, pătrunzând în cele mai pure emoții, adesea influențate de certitudinea morții sau de sentimentul pierderii. Multe dintre lucrările sale recente ilustrează consecințele pierderii legăturii cu inocența copilăriei și eroziunea încrederii în aspectele fundamentale ale existenței.
Prin expresii de suferință și furie, arta lui Sasha dezvăluie fără scuze adevărul brut al experienței umane – de la iubire la problemele sociale. Temele morții, izolării și tendințelor socio-politice răsună în lucrările sale. Deși evită declarațiile politice, Sasha încorporează ocazional elemente politice, punând accent pe libertatea personală în fața ideologiilor rigide.
Printre performance-urile sale recente se numără: PAVOR NOCTURN (directed by Horațiu Lipot), Atelier 35, Bucharest, 2020; HEMORAGIA SCROTTE, Bazis, Centrul de Interes, Cluj-Napoca, 2019; INSIDE, Visual Kontact, Cluj-Napoca, 2017; MINDWRECK, Bazis, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca, 2015
–
Eveniment parte din proiectul Primitive Logistics.
Proiect cultural cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă pentru conținutul proiectului și nici pentru modul în care pot fi utilizate rezultatele acestuia. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
–––––––––––––––––––––––-
ENG // After the performance and the opening, the exhibition space will feature a video documenting the action, alongside its scenography. Visits will be possible by appointment only.
A performance by Sasha Bandi is often an extreme journey, oscillating between primal instincts and the regret that being human means existing in a limited and painful condition—between the anguish of being one’s own company and the compulsive need to find solace.
Hallucinating through rituals that push the viewer out of their comfort zone, Sasha obsessively swings between the attempt to domesticate existence and the inability to ever feel a stable environment. His body becomes the battleground of a conflict between primal nature and the structures imposed by morality and culture.
Drawing from European pagan culture as well as elements of consumer culture, his performance explores ritual as a survival mechanism, repetition as a form of exorcism, and convulsion as an expression of the forces that dominate our depths. The objects and scenographic symbols serve as markers of various historical moments, functioning as layered narratives of adaptation, resilience, and the species’ survival over time.
In TROGLODYTE, Sasha exposes his body to a process of transformation, where an inner shapeshifter takes control of his consciousness and behavior, guiding him like a possessed vessel in a compulsive ritual. From this trance, he surrenders to gestures in search of the spiritual, reaching a point where the essence of the sacred dimension is concluded in a new beginning.
The place where he lays his fears is the one he always returns to—a paradoxical refuge where attachment and abandonment coexist, feeding cowardice. Ultimately, this space becomes a symbol of sacrifice, where surrendering the self is not only inevitable but necessary for continuity.
Through a self in perpetual dissolution, Sasha navigates archetypes that oscillate between the sacred and the grotesque, mythology and the absurd. His inability to find any other trajectory makes destruction the only place from which he can rediscover himself—the place where he is freed from spiritual captivity.
BIO
Sasha Bandi (b. 1989) lives and works in Cluj-Napoca.
His practice is fluent across mediums such as drawing, painting, sculpture, and installation. Coming from a background where he studied graphics, his visual universe unfolds through illustrated narratives marked by a critical perspective. Sometimes he also writes, and many of his works have their core into this background, where he invents symbolic characters that sometimes evolve during time in his works. Irony, serving as a lens, exposes societal gaps into voyages full both of suffering and amusement.
In an attempt to express obscure, dark and suppressed themes and worries, Sasha’s works maintain a moralistic approach, delving into the purest emotions often influenced by the certainty of death, or the feeling of loss. Many of his recent works illustrate the consequences of losing touch with childhood innocence and the erosion of trust in the fundamental aspects of being. Through expressions of suffering and anger, Sasha’s art unapologetically reveals the raw truth of human experience – from love to societal issues.
Themes of death, isolation, and socio-political tendencies echo through his works. While avoiding political statements, Sasha occasionally incorporates political elements, emphasizing personal freedom over rigid ideologies.
His recent performances include: PAVOR NOCTURN (directed by Horațiu Lipot), Atelier 35, Bucharest, 2020; HEMORAGIA SCROTTE, Bazis, Centrul de Interes, Cluj-Napoca, 2019; INSIDE, Visual Kontakt, Cluj-Napoca, 2017; MINDWRECK, Bazis, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca, 2015.
–
Event part of the Primitive Logistics project.
Cultural project co-financed by the Administration of the National Cultural Fund. The project does not necessarily represent the position of the Administration of the National Cultural Fund. AFCN is not responsible for the content of the project or for how its results may be used. These are entirely the responsibility of the funding recipient.